Comfort: geluid

In het ontwerpen en realiseren van inspirerende interieurs hebben we veel aandacht voor het onderwerp ‘comfort’. De beleving van het interieur moet je geen gehaast, opgejaagd of andersoortig vreemd en onprettig gevoel geven, toch? Juist het tegenovergestelde: prettig, relaxed, voelend alsof je onder een warme deken ligt. Of: motiverend, enthousiasmerend, alsof je met 5 bakken koffie die deadline met een grote glimlach gaat halen. Twee ogenschijnlijk tegenstrijdige uitgangspunten voor het creëren van sfeer en beleving. En toch hebben ze iets met elkaar gemeen: in beide gevallen is er sprake van comfort.

Gevoel is subjectief. Niet meetbaar. Ongrijpbaar. Een comfortabel gevoel is dat in die context dus ook. Hoe kun je dan alsnog een bepaald gevoel van welbehagen vertalen in een interieurproject? Alles valt, of staat met het kunnen vastleggen van wat de gewenste beleving van een ruimte zou moeten zijn. Een samenspel van kleuren, materialen, inrichtingselementen en klimaat. Iets wat jammer genoeg nog vaak wordt onderschat, het gaat vele malen verder dan het plaatsen van mooie elementen. Zonder de juiste afstemming tussen zaken die onze zintuigen waarnemen (temperatuur, licht, geluid etc) zal er nooit sprake kunnen zijn van comfort. In de komende blogs willen we hier graag over uitweiden, waarbij we de aftrap nemen door het onderwerp ‘geluid’ als eerste te behandelen.

Stel jezelf eens voor dat je in een kaal en leeg trappenhuis loopt van een betonnen kolos. Hoor je je voetstappen al galmen? Voel je dat je privé telefoongesprek vanaf de 1everdieping tot aan de 10e gevolgd kan worden? Stel jezelf nu eens voor dat je in datzelfde trappenhuis loopt, maar nu is er wel aandacht besteed aan de inrichting ervan: tapijt op de traptreden, kunst aan de muren, hanglampen, planten etc. Een wereld van verschil. Niet alleen in termen van beleving, maar ook qua akoestiek. Hoe komt dat?

Geluid plant zich voort middels trillingen in de lucht. Die trillingen worden weerkaatst door harde oppervlakten, zoals die betonnen vloer, of die gestuukte wand. Dit geluid sterft dus niet direct uit en dat is wat in het hierboven voorbeeld wordt ervaren als vervelend, of als slechte akoestiek. Wat kun je eraan doen? Allereerst is het van belang te kijken naar de functie van de ruimte en het gebruik ervan. Een concertzaal vereist een andere akoestiek dan een vergaderkamer. Laten we voor het gemak even aannemen dat je interieurvraagstuk geen betrekking heeft op de concertzaal. Het toepassen van zachte materialen reduceert het terugkaatsen van de geluidsgolven, doordat deze worden ‘opgenomen’ in het materiaal. Denk hierbij aan een spetterende visual op je muur, voorzien van een zachte stof met daarachter een akoestisch absorberende vulling. Denk aan het gebruik maken van vloerkleden op een harde vloer. Maar ook aan wat lager hangende, gestoffeerde lampenkappen of het aanbrengen van raamstoffering in de vorm van stoffen lamellen of gordijnen. Oplossingen die wat ingrijpender van aard zijn, zijn bijvoorbeeld een akoestisch (spuit)plafond, een zachte vloerafwerking zoals tapijttegels, of de toepassing van een plafondeiland boven de plaats waar geluid een issue is.

Het loont de moeite om een nulpuntmeting te laten uitvoeren en om van daaruit in onderling overleg te bepalen met welke middelen welk resultaat bereikt kan worden. Met deze technische informatie gaan we daarna gezamenlijk kijken hoe dit alles esthetisch passend gemaakt kan worden in het interieur. Vorm en functie. Niet vorm boven functie, of andersom. Zoals we hiervoor al schreven, de samenhang moet kloppen.