Merkbeleving

We hebben de afgelopen weken veel leuke gesprekken gevoerd met bureaus die zich richten op communicatie, reclame, marketing, branding. Dit vanuit de overtuiging dat we eigenlijk hetzelfde doen, maar ook weer niet.

Wat bedoelen we daarmee? Elk zichzelf respecterend bedrijf is serieus bezig met zijn profilering. Hoe wil je dat De Buitenwereld jouw bedrijf ziet? Datzelfde geldt natuurlijk ook voor ‘de binnenwereld’: als je medewerkers niet uitdragen waar je voor staat, dan kun je roepen wat je wil…. dat gaat hem dan nooit worden.

Terug naar die profilering. Je wil een consistent beeld uitdragen. Je hebt je huisstijl doorgevoerd op je website, in je visitkaartjes, je brochuremateriaal, je wagenpark en misschien zelfs op je koffiekopjes. Maar daar houdt het vaak op. Zonde.

De hierboven al aangehaalde overtuiging komt voort uit het feit dat de genoemde bureaus (als het goed is) jou, je medewerkers en je bedrijf helemaal doorzagen. Wie zijn jullie nou eigenlijk? Waarom doen jullie wat jullie doen? Hoe worden jullie gezien in de markt? Hoe zouden jullie gezien willen worden? De antwoorden hierop geven een schat aan informatie waarmee een brandingbureau een plan de campagne schrijft, presenteert en hopelijk ook mag door- en uitvoeren.

En na een jaar of wat komen wij ook om de hoek kijken. Want ‘op de een of andere manier missen we iets qua gevoel’ (HA! inconsistentie-hint….). Dus, mannen van ZO!: hoe kunnen jullie ons helpen met het realiseren van een fijne werkomgeving? Nou, beste klant…. Daarvoor willen we jullie middels onze DNA-sessies beter leren kennen. Wie zijn jullie nou eigenlijk? Waarom doen jullie wat jullie doen? Oh, die vragen komen je bekend voor…..

Wat we met dit kleine praktijkvoorbeeld willen laten zien, is dat een doordachte merkstrategie op meerdere fronten doorgevoerd dient te worden. Een inconsistent beeld vanuit de beleving van je merk gezien, zorgt voor ruis. Voor een ‘het klopt niet’ gevoel. Een gemiste kans om je unieke waarde te tonen. Jammer.

Ben, of ken je een brandingbureau en wil je hierover eens met ons van gedachten wisselen: do let us know!